Hírek
2018. Június 14. 05:00, csütörtök |
Külföld
Forrás: Szerémy Tamás, az MTI tudósítója jelenti - fotóillusztráció: pixabay
Átadták Törökországban a világ második leghosszabb kétcsöves közúti alagútját

Átadták a forgalomnak Törökország északkeleti részében a világ második leghosszabb, 14,3 kilométeres, kétcsöves közúti alagútját szerdán - írta az Anadolu török állami hírügynökség.
Az Ovit-alagút Rize tartomány Ikizdere körzetét köti össze Erzurum tartomány Ispir körzetével, jelentősen lerövidítve az utat a fekete-tengeri és a kelet-anatóliai régió között a Pontuszi-hegységen keresztül. Az Ovit-hegyi átjárónál fúrt alagút a leghosszabb Törökországban.
A megnyitón Recep Tayyip Erdogan török államfő azt mondta: az Ovit-alagút nem mindennapi alkotás, stratégiai szerepet tölt be azáltal, hogy Európát a kaukázusi régión keresztül Közép-Ázsiához kapcsolja. Egyúttal rámutatott, hogy így könnyebbé válik a fekete-tengeri kikötők megközelítése, és a térség kereskedelmi forgalmában szemmel látható növekedés következik majd be. Erdogan beszédében emlékeztetett: az Ovit-alagút megnyitójára a június 24-ei előrehozott államfő- és parlamenti választás előestéjén került sor.
Egy átjáró kiépítése az Ovit-hegynél a miniszterelnöki hivatal Oszmán-kori archívumának tanúsága szerint már az Oszmán Birodalom 1880-as fejlesztési tervében szerepelt. A 2640 méter magas hágón átvezető út 1930-ban készült el. Mivel azonban november és április között a sűrű hóesés és a lavinaveszély miatt mindig le kellett zárni, az alagút ötlete időről időre napirenden volt. A nyári időszakban naponta átlagosan 1135 jármű haladt keresztül a hágón.
A most átadott, átlagban csaknem 2100 méteres magasságban húzódó alagút alapkövét 2012. május 13-án rakták le. A projekt összköltsége 412 millió líra (mintegy 24,5 milliárd forint). Az alagútnak köszönhetően Ikizdere és Ispir között egész évben zavartalanul folyhat a közlekedés, a Rizét Erzurummal összekötő 250 kilométeres főút hossza pedig 200 kilométerre csökken.
Az Ovit-alagút nem sokáig viselheti a leghosszabb törökországi alagút címet, mert várhatóan 2019 őszén megnyílik a Trabzon és Gümüshane tartomány között - szintén a Pontuszi-hegységben - épülő Yeni Zigana-alagút, amely 14,5 kilométer hosszú lesz.
A leghosszabb kétcsöves közúti alagút, a Csungnansan-alagút Kínában található és 18,2 kilométer hosszú. A leghosszabb egycsöves közúti alagúttal Norvégia büszkélkedhet, a Laerdal-alagút hossza 24,5 kilométer.
Ezek érdekelhetnek még
2025. Február 22. 08:17, szombat | Külföld
Donald Trump: Zelenszkijre nincs igazán szükség az ukrajnai háború lezárását célzó tárgyalásokon
Volodimir Zelenszkij ukrán elnökre nincs igazán szükség az ukrajnai háború lezárását célzó tárgyalásokon -
2025. Február 19. 07:36, szerda | Külföld
Kreml: Vlagyimir Putyin kész tárgyalni Volodimir Zelenszkijjel
Vlagyimir Putyin orosz elnök kész tárgyalni ukrán hivatali partnerével, Zelenszkijjel is, de utóbbi legitimitása hivatali idejének lejárta miatt megkérdőjelezhető - jelentette ki Dmitrij Peszkov, a Kreml szóvivője újságíróknak.
2025. Február 18. 08:02, kedd | Külföld
Ukrán elnök: Ukrajnát nem hívták meg a szaúdi orosz-amerikai tárgyalásokra, ezért nem fogadja el az eredményét
Ukrajna nem tudott róla, így nem is vesz részt a valószínűleg Szaúd-Arábiában megrendezendő amerikai-orosz tárgyalásokon, és nem ismer el semmilyen megállapodást Ukrajnáról Kijev részvétele nélkül
2025. Február 15. 08:24, szombat | Külföld
Zelenszkij: amíg Ukrajna nem NATO-tag, másfél milliós hadseregre van szüksége
Ukrajnának, amíg nem csatlakozik a NATO-hoz, 1,5 milliós hadseregre van szüksége ahhoz, hogy ellenálljon Oroszországnak